Ofte stilte spørsmål - FAQ

Før du kontakter oss ber vi deg om å se gjennom listen under. Der har vi samlet sammen svar på ofte stilte spørsmål. Nederst på siden finner du et link til å kontakte oss hvis du fortsatt ikke har fått svar.

Helsekompetanse har mange forskjellige kurs, og påmelding håndteres forskjellig fra kurs til kurs. For å finne ut av dette kan du søke opp kurset i kurskatalogen på http://helsekompetanse.no/ – der vil det ofte stå hvordan kurspåmelding gjøres. Er kurset åpent kan du klikke deg direkte inn til kurset og starte det.

Om du er pålagt et kurs av din leder burde den som har pålagt deg kurset også fortelle deg hvordan påmelding fungerer for kurset.

For de fleste av våre kurs finner du kursbeviset nederst til høyre på forsiden av kurset. Hvis du ikke har bestått vil det stå et prosenttall (hvor 100% er fullført kursbevis), og en lenke "vis detaljer" under du kan følge for å se hva som gjenstår. For enkelte av våre nyere kurs finner du kursbeviset på innholdsoversikten for kurset, på samme side hvor du ser hva du har fullført og ikke fullført.

Vær obs på at de fleste kursbevis hos oss krever at du har lest alle sidene i kurset i tillegg til å ha bestått alle tester i kurset. Lesingen må skje mens du er innlogget for at systemene våre skal vite hvilken bruker det er som leser.

Hvis du har lest sidene uten å ha vært innlogget, er du nødt til å klikke deg gjennom sidene på nytt mens du er innlogget for å få kursbeviset.

Selv om du er logget inn på Helsekompetanse, er det ikke sikkert du har tilgang til kurset. Profilen du har er en Helsekompetanse-profil. Denne kan benyttes på alle sidene vi har. Tilgang til forskjellig innhold gis til brukere av de som eier innholdet. Det er som oftest ikke Helsekompetanse.

Da er det på tide å ta kontakt med oss. Vi kan sjekke hvorfor du ikke har mottatt e-post. Men før du gjør dette ber vi deg om å dobbelt-sjekke i boksen for uønsket e-post. Det hender at våre automatisk utsendte e-poster havner der.

Ved innlogging benyttes e-postadresse og passord. Hvis du opplever at du får teksten “Beklager, ukjent e-postadresse eller passord. Har du glemt passordet?” så er det en feil i en av disse feltene. Av sikkerhetsgrunner så forteller vi deg ikke hvor feilen er.

De fleste finner ut at de har skrevet feil e-postadresse og/eller passord. Det er fullt mulig å prøve flere ganger å logge inn.

Hvis du er sikker på at du har konto, og at du har skrevet e-postadressen korrekt, så har du sikkert glemt passordet. Da hjelper det ikke å ta kontakt med oss. Passordet ditt er kryptert, og vi kan ikke lese det. Men vi har en “Glemt passord”-funksjon som du kan benytte for å gjenopprette tilgangen. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn din e-postadresse, og vi sender en e-post med instruksjoner til den adressen.